عاشیق رسول قربانی در گذشت

۷ مهر ۱۳۹۴آهنگ ترکی22,126 بازدید

عاشیق رسول قربانی یکی از نام آورترین عاشیق های ایران معروف به «دده» دوشنبه شب ششم مهر ماه در سن هشتاد سالگی دار فانی را وداع گفت.

به گزارش خبرگزاری مهر، عاشیق رسول قربانی یکی از معروف ترین نوازندگان و عاشیق های منطقه آذریایجان دوشنبه شب ششم مهر ماه بر اثر سکته مغزی در بیمارستان امام رضا شهر تبریز چشم از جهان فرو بست.

این استاد موسیقی مقامی منطقه آذربایجان که چندی پیش هم از تازه ترین کتاب خود با نام «سینه مده سسله نن سازیم وار منیم» رونمایی کرد، از جمله هنرمندانی بود که در دوران حیات خود بیش از سه هزار بیت با مضامین عارفانه و دینی سروده و همه آنها را در سینه محفوظ کرد.

زنده یاد عاشیق رسول قربانی از چهره‌های ماندگار موسیقی ایران  هشتم اردیبهشت سال ۱۳۱۴ در روستای عباس‌آباد منطقه قره داغ به دنیا آمد. وی فعالیت در عرصه موسیقی عاشیقی را از سال ۱۳۳۰ با شاگردی نزد عاشیق خیرالله، عاشیق حیدر، عاشیق کریم حضرتی و عزیز شهنازی آغاز کرد. او از سال ۱۳۴۳ در رادیو به اجرای موسیقی پرداخت و گاهی نیز در تلویزیون تبریز آواز می‌خواند.

در سال‌های میانی دهه شصت، عاشیق رسول قربانی، که به سختی با پارچه فروشی زندگی می‌کرد، خواندن آوازهایی با مضامین مذهبی و انقلابی را آغاز کرد و از سال ۱۳۶۴ در جشنواره‌های مختلف موسیقی محلی داخلی حضور یافته و جوایز ممتازی را دریافت کرد.

وی در چندین فستیوال خارجی  کشورهای  فرانسه، آلمان، هلند، انگلستان، ژاپن، چین، چک، اسلواکی، اتریش، استرالیا، جمهوری آذربایجان (باکو)، مجارستان، یوگسلاوی و ترکیه روی صحنه رفته است.

عاشیق رسول قربانی در گذشت

0 نظرلینک کوتاهhttps://ardabilmusic.com/?p=606

آهنگ های پیشنهادی

نظر خود را در مورد آهنگ ارسال کنید...

0 نظر
نظری برای این آهنگ ارسال نشده، شما اولین نظر باشید
عضو کانالتلگرامی اردبیل موزیک شوید...